Zo maak je nieuwsbrieven die gelezen worden
Nieuwsbrieven: je bent ze intussen waarschijnlijk wel beu gezien. Toch is een goed ontworpen en doordachte nieuwsbrief één van de meest effectieve salestools in je arsenaal. Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw commerciële mails wél lezen? En hoe haal je conversies uit die e-mails? Volg deze tips en je bent meteen goed op weg!
Mail enkel naar mensen die erom vragen
Niet alleen is dit belangrijk in het kader van de nieuwe privacyregels (GDPR), het verhoogt ook de kans dat je contactpersonen effectief je mails lezen. We kunnen het niet genoeg benadrukken.
Mail enkel mensen die erom vragen.
Er bestaat een schemerzone rond sommige contacten. Stel je voor dat je een noemenswaardig bestand hebt aan klanten die je al een tijd niet meer gecontacteerd hebt. En wat doe je met contacten die door een zusterbedrijf ingezameld werden? Of hoe ga je om met contacten die je hun e-mailadres achterlieten bij het downloaden van een file op jouw website? Hier zijn er enkele dingen die je kan doen:
Vermeld duidelijk bij forms en op landingspagina’s waar een contact een e-mailadres moet achterlaten dat je van plan bent commerciële e-mails te sturen.
Stuur de contacten waar je commerciële e-mails naar wil sturen eerst een e-mail met de concrete vraag of ze jouw nieuwsbrieven willen ontvangen. Wees hier ook transparant over de manier waarop je het e-mailadres verkregen hebt, en hoe vaak je plant e-mails te sturen.
Bovenal: gebruik je gezond verstand. Verwacht er iemand van jou dat er mails gestuurd zullen worden, dan is dat perfect oké. Als iemand geen nieuwsbrieven van je verwacht, stuur je ze in het merendeel van de gevallen gewoon niet.
Hoe zorg je ervoor dat mensen gewillig hun e-mailadres achterlaten zodat jij kan mailen?
Vraag naar e-mailadressen op relevante momenten, op relevante plaatsen. Wanneer een klant al een tijdje een blogpost aan het lezen is, kan je voorstellen om in te tekenen op je nieuwsbrief. Of wanneer iemand je productpagina aan het bekijken is.
Vermeld ook duidelijk je intenties. Vertel waar jouw nieuwsbrieven net over gaan (idealiter heb je uiteenlopende nieuwsbrieven die zich toespitsen op specifieke topics), hoe vaak je ze uitstuurt (dagelijks, wekelijks, maandelijks, …), en dat uitschrijven altijd mogelijk is.
Focus je op één onderwerp per mail
Het meest essentiële onderdeel van een goede commerciële mail is focus. Niet toevallig is dat ook de grootste fout die in de meeste salesmails gemaakt wordt. Wie wil verkopen en overtuigen, probeert zo veel mogelijk invalshoeken te vinden waarlangs je lezer interesse zou kunnen vertonen. Op die manier doe je echter ook inbreuk op de kwaliteit van de inhoud in je e-mails, en geef je ook meerdere topics waarop je lezer kan afhaken.
Kies dus steeds één onderwerp waarop je in jouw mail kan richten. Verkoop je bijvoorbeeld fietsen, focus je mail dan misschien op het kiezen van de juiste banden voor je fiets tijdens de winter, of wijdt eens een mail aan de verschillende soorten versnellingen die je op zo een stalen ros kan installeren.
Het voordeel van een focus te vinden voor jouw e-mail, is dat je meer ruimte creëert om een meerwaarde te vormen in de tekst. Je kan verder gaan dan de klassieke filler tekst die mensen teaset om naar je website door te klikken. Ga in op de belangrijkste aspecten van je topic, bied een meerwaarde in je mail, en zorg er dan voor dat je lezer op je website verder wil lezen.
Leg voldoende links naar je website in je mail
Dat je jouw mails op één topic moet toespitsen, neemt niet weg dat je jouw lezers keuzevrijheid mag gunnen. Meer zelfs: je lezers willen die vrijheid. Met één call-to-action en één link naar je website, voelt je lezer zich teveel geleid. Op die manier geef je het signaal dat je hem of haar op één specifieke plek wil krijgen, waarschijnlijk met als doel jouw product of dienst aan te smeren.
Door meerdere links naar verschillende plaatsen op je website te voorzien, verdwijnt dat gevoel. Link relevante woorden door naar posts op je blog en leg links met je productpagina’s waar mogelijk. Hiervoor zal je ook de tekst van je mail moeten finetunen zodat die zich daartoe verleent. Heb je geen idee hoe je daaraan begint, dan betrek je het beste een goede copywriter bij het schrijven van je e-mails.
Laat je mail er niet als een nieuwsbrief uitzien
Deze klinkt tegenstrijdig, maar hij werkt wel. Hoewel een nieuwsbrief met een knap design er gestructureerd en goed leesbaar uitziet, wordt die ook meteen gezien als onpersoonlijk. Bovendien laden veel mailprogramma’s niet zomaar alle afbeeldingen in een e-mail in, waardoor jouw mails er vaak niet uitzien zoals zou moeten.
Een goed voorbeeld hier is Neil Patel. Patel is een marketinggoeroe die lange blogposts schrijft en je geregeld via nieuwsbrieven uitnodigt om die te lezen. Hoe zien die e-mails er net uit? Alsof hij ze zelf in zijn e-mailprogramma uittikte. Dat terwijl de content in iedere individuele nieuwsbrief doordacht geschreven werd en net bewust zo simpel qua design is. Zijn mails voelen persoonlijk aan, en nodigen uit om snel even te lezen.
Hou je mails kort
Hoewel we op het internet steeds langere teksten lezen, en bijgevolg veel blogposts in lengte toenemen, moeten e-mails beknopt blijven. Eerst en vooral doordat niemand graag een veel te lange mail leest. Het is een streepje content waar je lezer niet actief naar op zoek is wanneer die in zijn of haar mailbox belandt. Daarnaast durven e-mailprogramma’s en providers te lange mails abrupt af te snijden. Je bent dus niets met die lange mail als je de helft toch niet te zien krijgt.
Maak je mails ook niet onnodig lang door er veel afbeeldingen in te verwerken. Afbeeldingen worden toch niet altijd ingeladen en verzwaren je e-mail alleen maar, niet enkel qua geheugen, maar ook qua visuele inhoud. Zorg eerder textueel voor een heldere structuur door korte alinea’s te gebruiken, belangrijke woorden in het vet te zetten, en hier en daar een tussentitel te gebruiken.
Hou altijd rekening met deze korte puntjes
Tot slot zijn er nog enkele zaken waar je altijd rekening mee moet houden:
Gebruik een heldere subjectline. Hierin vermeld je duidelijk waar de mail over gaat. Hou deze subjectline ook kort en bondig, zodat hij niet afgebroken wordt.
Voorzie steeds duidelijk een optie om uit te schrijven uit de mailinglijst in de footer van je mails.
Werk ook steeds in de richting van een goede call-to-action. Hiermee nodig je de lezer uit meer te weten te komen op je website.
Gebruik steeds korte alinea’s om de tekst te breken.
Verstuur e-mails steeds vanuit een persoonlijk e-mailadres. Dat kan bijvoorbeeld met e-mailprogramma’s als MailChimp en MixMax. Persoonlijke e-mailadressen verlagen de kans dat je nieuwsbrief in de spambak terechtkomt.