THINK with people

View Original

Hoe laat je je boodschap online opvallen?

Opvallen, het moet zowat je grootste uitdaging zijn in de digitale wereld van vandaag. Hoe interessant je boodschap ook is, als ze niet opvalt tussen de gigantische hoeveelheid nonsens die er op het web te vinden is, dan heb je er vrijwel niets aan. Wat zeggen we? Dan ben je eigenlijk je tijd aan het verdoen.

Hoe laat je je boodschap echt binnenkomen bij je publiek? Simpel: volg gewoon deze handige tips.

Maak een professionele website.

Je krijgt maar een kans om een eerste indruk te maken. Als een bezoeker op je website belandt, dan heb je maar een paar seconden om een goede indruk te maken. Dat doe je in de eerste plaats met je content, maar zeker ook met je looks. Wil je professioneel en geloofwaardig overkomen? Zorg er dan voor dat je website er ook zo uitziet.

Een fris en hedendaags design dat bij jezelf en je bedrijf past, is dus belangrijker dan je denkt. Maar het is ook niet alles. Gelukkig maar.

Wees oprecht. Altijd en overal.

Wat je ook doet, wees altijd jezelf. Stel jezelf eerlijk en oprecht voor. Als je je anders voordoet, dan krijg je dat later gegarandeerd terug in het gezicht. Vooral in Vlaanderen, waar mensen nog veel meer dan elders houden van oprechtheid.

Waarom authenticiteit zo belangrijk is? Omdat je mensen niet overtuigt door hen te vertellen wat je doet of hoe je het doet, maar wel waarom je het doet. Wat zijn je drijfveren? Waarom doe je wat je doet? Door dat duidelijk en consequent te vertellen, slaag je erin om mensen te inspireren.

Tip van de dag: bekijk de TED-talk van Simon Sinek, waarin hij zijn model van de Golden Circle uitlegt.

Focus op kwaliteit, niet op kwantiteit.

Veel posten is geen garantie op succes. Wie te veel publiceert, loopt het risico dat zijn doelpubliek geïrriteerd wordt door de veelheid aan boodschappen. Anderszijds wil je als bedrijf wel top of mind blijven, dus moet je ook opletten dat je niet te weinig post. Hoeveel berichten je per week moet posten? Daar zijn helaas geen duidelijke regels voor en we kunnen het niet in een eenvoudige richtlijn gieten.

De truc is om je publiek de juiste boodschap voor te schotelen, en dan liefst nog op het juiste moment en op de juiste plek. Dat lukt enkel wanneer je focust op de kwaliteit van je content en niet op de hoeveelheid. Leer je doelpubliek kennen, want als je weet waar je klanten mee bezig zijn en wat ze interessant vinden, dan kan je ervoor zorgen dat je boodschap aankomt.

Het maakte het ook eenvoudiger om origineel uit de hoek te komen en de juiste focus te vinden. En om in te spelen op de noden van de mensen die je wil bereiken. Uiteindelijk wil je relevant zijn voor de mensen die je wil bereiken. Je wil hen iets waardevols bieden. Iets waar ze nood aan hebben. Dat lukt je alleen maar als je je doelpubliek goed kent. Voor welke problemen zoeken ze een oplossing? Welke uitdagingen proberen ze aan te gaan? Welke informatie hebben ze nodig? En waarom? Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, dan kan je je boodschap daarop afstemmen.

Hoe ontdek je al die dingen? Ook dat is eenvoudiger dan het lijkt: praat met de mensen die je wil bereiken. Goede content, een kwalitatief verhaal, is nooit eenrichtingsverkeer. Ga met je klanten in dialoog. Vraag hen wat ze interessant vinden. Peil naar hun noden en behoeften.

Wees niet bang voor videocontent.

We legden het hierboven al uit: mik altijd op de juiste boodschap op het juiste moment en op de juiste plek. Voeg daar nog maar een element aan toe: de juiste vorm. Foto's en video's helpen je echt om je verhaal te vertellen. Videocontent is met recht en reden zo alomtegenwoordig op het web. Een video is nu eenmaal veel effectiever dan een tekst.

Schenk niet te veel aandacht aan zoekmachines.

Begrijp ons niet verkeerd: SEO is belangrijk als je wil dat je bezoekers je vinden. Toch mag je je niet verliezen in de technische kant van het verhaal. Is het belangrijk om de juiste keywords te gebruiken? Ja. Moet je je lezers om de oren slaan met telkens datzelfde kernwoord? Nee.

Je schrijft voor mensen, niet voor zoekmachines. Als je wil dat je klanten en bezoekers je vinden, dan is het heel belangrijk dat je hun taal spreekt. Dat je je boodschap duidelijk verwoordt in een taal die je bezoekers begrijpen.

Wanneer je artikels schrijft, Let erop dat je artikels goed en duidelijk opgebouwd zijn. Concentreer je op je boodschap, op je publiek en op wat je wil bereiken. Dat is veel belangrijker.

Verspreid je boodschap.

Last but not least: de beste aanpak is een divers en gespreid offensief. Verspreid je boodschap over verschillende kanalen. Wissel media af. Hou rekening met je publiek. Als je publiek een video wil, geef het dan een video. Zitten de mensen die je wil bereiken de hele dag op Facebook of Instagram, zorg dan dat je boodschap daar te vinden is.

Veel succes!