Leren uit andermans fouten: 5 PR-acties die compleet de mist in gingen

There's no such thing as bad publicity. Vrij vertaald: slechte reclame is ook reclame. Het is een uitspraak die je in marketingkringen wel vaker hoort. Er valt wat voor te zeggen, want ook al kom je er als onderneming niet goed uit, er wordt wel over je gepraat. En is dat niet het belangrijkste? Dat er over je gepraat wordt?

Het is alleszins voer voor discussie. Enerzijds vergeten mensen snel wat er over je gezegd wordt. De negatieve boodschap ebt op termijn weg en enkel je naam blijft hangen. Anderzijds zorgen de digitale tijden ervoor dat er niets meer verloren gaat. Als er een negatieve sfeer rond je onderneming hangt, dan is het tegenwoordig vrijwel onmogelijk om die nog weg te krijgen. Want eens het internet er lucht van krijgt, dan gaat het nieuws rond als een lopend vuurtje. Daar zullen Facebook, Twitter en Instagram wel voor zorgen.

Public relations die volledig de mist ingaan en je blijven achtervolgen? Deze vijf bedrijven kunnen erover meespreken.

1. De gehackte hashtag #MCDSTORIES

In januari 2012 lanceerde McDonald's de hashtag #McDStories. Daarmee hoopte het om hartverwarmende verhalen over het restaurant te verzamelen op Twitter. Het draaide helemaal anders uit: de hashtag werd voornamelijk gebruikt door mensen die klachten en horrorverhalen over voedselvergifitigingen bij McDonald's postten.

McDonald's had naar verluidt al na enkele uren door dat de actie de verkeerde kant opging en probeerde ze te stoppen. Zonder succes. We zijn inmiddels zes jaar verder en de hashtag wordt nog steeds occasioneel gebruikt om de hamburgerketen te bashen. 

McDStories-hashtag.jpg

2. Ongepaste tweet van American Rifleman

shooters.jpg

Op vrijdag 20 juli 2012 publiceerde American Rifleman, het ledenblad van de Amerikaanse schuttersvereniging NRA, deze boodschap op zijn Twitteraccount: "Good morning, shooters. Happy Friday! Weekend plans?" Wat de persoon die de tweet lanceerde, niet wist, was dat er enkele uren voor de publicatie een schietpartij was geweest in het stadje Aurora. Daar had een gewapende man het vuur geopend op onschuldige bioscoopbezoekers. Twaalf mensen stierven.

De ongepaste tweet werd na nog geen drie uur weer verwijderd, maar het kwaad was inmiddels geschied.

3. Fake reviews van Belkin

Belkin is een Amerikaans bedrijf dat consumentenelektronica maakt: routers, datacenters, iPhone en tablet-accessoires, enzovoort. Het is in onze contreien vooral bekend omdat het in 2013-2014 de Nederlandse wielerploeg Belkin Pro Cycling Team sponsorde. In eigen land kwam het bedrijf in die periode op een heel andere manier in de schijnwerpers te staan.

Daar was immers uitgekomen dat een werknemer van Belkin mensen inhuurde via een crowdsourcing platform van Amazon om positieve reviews van Belkin-producten te schrijven. Een monumentale PR-blunder, die ervoor zorgde dat de hele techwereld de producten van Belkin onder een vergrootglas zou houden. Om de schade binnen de perken te houden, zag de ceo van Belkin zich genoodzaakt om zich publiekelijk en formeel voor de hetze te verontschuldigen. De werknemer werd op staande voet ontslagen.

4. Valse fansite van Sony

De misser van Sony is vergelijkbaar met die van Belkin. Om online buzz te creëren rond de lancering van de Playstation Portable, maakte Sony een valse fansite: "All I Want for X-MAs is a PSP". De gaming community had echter door dat er iets niet klopte en de fansite werd al snel ontmaskerd. Gevolg: in plaats van positieve aandacht te genereren voor de lancering van een nieuw product, haalde Sony de woede van zijn doelpubliek op de hals.

5. American Apparel probeert munt te slaan uit ramp

In 2012 maakte de orkaan Sandy 185 slachtoffers in de Caraïben en aan de oostkust van de Verenigde Staten en Canada. Ondanks de vele voorzorgsmaatregelen maakte de storm ook heel veel materiële schade. Ondanks de schade en de slachtoffers vond kledingketen American Apparel het een goed idee om een commerciële actie te koppelen aan de superstorm.

american-apparel.jpg

Onder de slogan 'In case you’re bored during the storm' bood het klanten 20 procent korting aan. De marketingcampagne schoot bij heel veel Amerikanen in het verkeerde keelgat en die ventileerden hun ongenoegen op sociale media. Tot overmaat van ramp, weigerde American Apparel zich achteraf te verontschuldigen voor de actie. The GAP, een andere keten die ook munt had proberen slaan uit de ramp, verontschuldigde zich wel openlijk.

Tip van de dag: denk na voor je iets doet!

Wil je met een PR-stunt uitpakken of een reclamecampagne lanceren? Plan je een spectaculaire actie voor je (toekomstige) leden of klanten? Zorg er dan voor dat je weldoordacht te werk gaat. Anders zou het wel eens kunnen dat je er, net zoals de bedrijven hierboven, bekaaid van afkomt.

Geen idee hoe je het in deze digitale tijden wel goed aanpakt? Bij THINK With People willen we je helpen. Vanuit onze eigen expertise, maar ook vanuit de kennis en ervaring van ons netwerk.