Think With People geeft workshops tijdens Health Ramp Up
Wie op innovatieve ideeën voor de gezondheidssector broeit, heeft vast al eens gehoord van het 'Health Ramp Up'-programma. Dat is een intensieve bootcamp van het Blue Health Innovation Center die HealthTech start-ups in amper vier maanden klaarstoomt om het essentiële startkapitaal voor hun plannen op te halen.
Niet altijd een simpele opdracht en daarom gooien we bij Think With People graag ook onze expertise in de strijd om de startende ondernemers van Health Ramp Up te helpen. Sara Rachdi, onze expert storytelling, is één van de coaches binnen het programma.
"Een hele dag startende ondernemers helpen met hun storytelling, dat zijn topdagen voor Think With People", zo legt ze uit. "Maar als ik heel eerlijk mag zijn, dan zijn het ook enorm vermoeiende dagen. Elke 45 minuten passeren er nieuwe, enthousiaste en gepassioneerde mensen de revue. Stuk voor stuk mensen die op zoek zijn naar feedback, naar kennis en advies van een expert. Ik probeer hen zo goed mogelijk te helpen met al hun vragen over storytelling. Hoe bouw je je verhaal op? Hoe maak je duidelijk waarom je doet wat je doet? Hoe zorg je ervoor dat je jouw visie duidelijk overbrengt? Hoe geef je jouw plan zo overtuigend mogelijk vorm? Dat soort zaken."
Belang van storytelling nog steeds onderschat
"Weet je, ik stel nog steeds vast dat storytelling een onbemind en onderschat element binnen het hele start-upgegeven is. Elke beginnende ondernemer ziet het belang van financieel advies of van een business plan challenge in. Allemaal weten ze dat funding, marketing en sales belangrijk zijn, maar de noodzaak en het belang van storytelling, van een goed en duidelijk bedrijfsverhaal, dat verliezen ze te vaak uit het oog. Op dat vlak doet een dwingende hand volgens mij wonderen. Blue Health boekte voor iedereen een verplichte sessie storytelling in met mij. Na elke sessie zegt elke deelnemende ondernemer, zonder één uitzondering, dat hij het bijzonder nuttig en leerrijk vond. Zo zie je maar."
Naar een efficiëntere medische wereld
De bootcamp is niet enkel voor de start-ups een leerrijke dag. "Ook voor mij was het een inspirerende dag", zegt Rachdi. "Wat me vooral opviel, was dat de ondernemers, elk vanuit hun eigen talent, een voor hen ongekende sector efficiënter willen maken. Het is heel boeiend om te zien hoe nieuwe technologieën de weg vinden naar de medische wereld. Op lange termijn komt dat volgens mij alle stakeholders in de medische wereld ten goede."
"Het viel me ook op dat veel van de start-upideeën binnen Health Ramp Up een aantal zaken gemeen hadden. Dat ze allemaal een link hebben naar de medische wereld, is logisch, maar er waren nog dingen die ik voortdurend zag terugkomen. Zo wil elk ondernemend idee het leven van het medisch personeel en de patiënten makkelijker maken door bestaande (vaak nog manuele) processen te optimaliseren, digitaliseren en/of te automatiseren. Vaak ligt een frustratie of een eigen ervaring als patiënt aan de basis van een idee. Of een ongeloof over de complexe structuren waarin de medische wereld en hun administratie nog steeds moeten werken. Veel van de ondernemers die ik ontmoet heb, stellen vast dat de systemen die vandaag gebruikt worden, moeilijk met elkaar communiceren, waardoor cruciale informatie verloren gaat. Of niet zichtbaar genoeg is."
"De ondernemers hebben met hun oplossing overigens niet de ambitie om de hele medische wereld te helpen. Ze focussen zich op het oplossen van een duidelijk afgelijnde problematiek. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat hun oplossing effectief en impactvol is. En persoonlijk, want dat lijkt me ook een belangrijke trend. En niet alleen in de gezondheidssector. De tijd van standaarden opzetten en die op iedereen toe te passen, die is echt wel voorbij.
Kan je ook hulp gebruiken met je verhaal? Advies nodig van onze expert storytelling? Laat dan snel wat van je horen via info@thinkwithpeople.be.