Zo maak je je content relevant
"If you're not putting out relevant content in relevant places, you don't exist." Deze inspirational quote van internetgoeroe Gary Vaynerchuk doet al een tijdje de ronde op het internet, en dat is niet zonder reden. Relevante online content is immers erg belangrijk als je jezelf in de markt wil zetten.
Maak je geen illusies: als je je online content goed wil aanpakken, dan heb je daar tijd voor nodig. Tijd die je vaak niet hebt, want je website is beslist niet het enige dat je aan je hoofd hebt. Om je te helpen om tussen al je andere werk door toch een relevant en coherent verhaal uit te bouwen, geven we je graag een handvol eenvoudige, maar handige tips en wat food for thought.
Laat ons eerlijk zijn, je verhaal begint bij flink wat denk- en researchwerk. Je moet over je content nadenken. Wie in het wilde weg aan zijn online verhaal begint te knutselen, krijgt een onsamenhangend verhaal dat nergens op slaat. Voor je aan de slag gaat, moet je nadenken over wat je wil vertellen, maar je moet ook heel goed weten wie je publiek is en hoe je dat publiek het beste aanspreekt. Hoe ga je je verhaal verpakken? Wat wil je met je content bereiken? Het zijn allemaal dingen waar je op voorhand even bij moet stilstaan.
Als je dat hebt gedaan, dan verloopt het creatieproces niet alleen veel sneller en gemakkelijker, het eindresultaat zal ook veel mooier zijn. Je kan immers geen relevant verhaal verhaal als je niet weet wat de verwachtingen en noden zijn van de persoon tot wie je je richt. Of als je niet heel duidelijk voor jezelf hebt bepaald wat je er zelf wil uithalen.
Je staat er niet alleen voor
Wees niet te trots om hulp te vragen. Laat je adviseren door mensen die er ervaring mee hebben. Dat kan een contentexpert zijn, maar ook een ervaringsdeskundige die ooit stond waar jij nu staat en die met vallen en opstaan heeft geleerd hoe hij zijn content relevant maakt en houdt. Toets je ideeën af bij je omgeving. Praat erover met familie en vrienden. Je zal zien dat je verhaal er alleen maar sterker van wordt.
Zelfs wanneer je het gevoel hebt dat je er wel alleen voorstaat, kan je nog steeds een beroep doen op de vele beschikbare content tools. Contentexperts doen dat ook. Die kunnen je contentleven heel wat gemakkelijker maken, in elke fase van je project. Hulp nodig bij je contentresearch, distributie of organisatie? Kan je wel wat ondersteuning gebruiken in het creatieproces? Er bestaat ongetwijfeld een tool die je kan helpen. Google maar even naar content tools en je vindt er op enkele minuten al honderden die zo gebruiksvriendelijk en vanzelfsprekend zijn dat je er meteen mee aan de slag kan.
Luister naar je klanten
We hebben het hierboven al aangehaald: je moet weten voor wie je content maakt. Wie is je publiek en waar zijn die mensen naar op zoek? Wil jij de juiste content op het juiste moment aan je klanten aanbieden, dan moet je weten waar die klanten mee bezig zijn. Dat doe je enkel door te luisteren naar hun vragen en suggesties. Enkel wanneer je je doelpubliek door en door kent, kan je op elk moment een relevante boodschap brengen.
Geef je klanten daarom ook de mogelijkheid om met je in dialoog te gaan. Geef ze de kans om vragen te stellen of suggesties te doen. Zo kom je te weten waar ze mee bezig zijn en wat ze precies nodig hebben.
Maak je verhaal persoonlijk
Kies voor een persoonlijke benadering. Het internet is een tamelijk onpersoonlijk medium. Zorg ervoor dat je zo dicht mogelijk bij je publiek komt te staan. Vertel vanuit jezelf als persoon. Probeer geen afstand te creëren tussen jezelf en je lezer, maar probeer de afstand net te verkleinen. Geef je bedrijf een gezicht en probeer zo weinig mogelijk te vertellen vanuit het bedrijf. Gebruik korte en actieve zinnen, zodat je lezer gemakkelijker mee is in je verhaal. Gebruik de u-vorm enkel wanneer je dat nodig is.
Kies voor kwaliteit en niet voor kwantiteit
Relevante content draait niet om kwantiteit. Tuurlijk, je moet aanwezig zijn en de juiste mensen moeten je kunnen vinden, maar kwaliteit moet altijd primeren op kwantiteit. Het heeft geen zin om drie keer per dag iets te posten als het niet drie keer pal in de doelgroep is. Liever één artikel per week dat heel doeltreffend is en de juiste mensen bereikt, dan een artikel per dag dat maar zo-zo is. Laat je niet onder druk zetten door andere bedrijven die misschien wel de mankracht hebben om elke dag wat te posten. Ga niet mee in het opbod.
Focus op kwaliteit, want dat is wat je op termijn het meeste oplevert. Kwaliteitscontent zorgt voor kwaliteitscontacten. Kwaliteit zorgt voor een solide basis waarop de rest kan groeien. Succes!
Trouwens, vraag je je af wie Gary Vaynerchuk is? In deze blogpost stellen we ‘m aan je voor.