THINK with people

View Original

Een succesvol bedrijf opstarten doe je niet alleen

Apples Steve Jobs had Steve Wozniak. Naast Walt Disney stond zijn broer Roy. Aan de wieg van Google stonden Larry Page én Sergey Brin. Bill Gates omringde zich met onder andere Paul Allen en Steve Ballmer. Om maar te zeggen: de grootste en meest succesvolle bedrijven van de wereld zijn - ook al lijkt het soms zo - nooit een one man show geweest.

Een eigen bedrijf opstarten en het laten uitgroeien tot een succes, is immers hard werk: slapeloze nachten, eindeloze dagen, keuzes maken en knopen doorhakken, vallen, weer opstaan, en nog wat verder werken aan de droom. De meeste startende ondernemers kunnen met hun besognes terecht bij vrienden en familie, en hun steun en advies kan vaak wonderen doen. Toch komt er voor elke ambitieuze ondernemer een moment waarop de steun van de mensen in je omgeving niet meer volstaat en je je binnen het bedrijf moet omringen met de juiste mensen. Mensen met capaciteiten en kennis die je zelf niet hebt. Mensen die complementair zijn met jou en die hetzelfde doel voor ogen hebben. 

Dat laatste is heel belangrijk. Het is essentieel dat de mensen waarmee je je omringt, jouw visie en principes delen. Jouw droom. Om het met de woorden van Simon Sinek te zeggen: op het niveau van de why moeten jullie op dezelfde lijn zitten. Belangrijker nog dan hun capaciteiten en skills - die kan je leren - moeten ze jouw passie delen. Dan weet je dat ze er even hard voor gaan als jij zelf.

Begin bij jezelf

Voor je naar die mensen op zoek kan gaan, moet je heel goed voor jezelf uitmaken welke de basisprincipes van jouw onderneming zijn. Wat voor bedrijf wil je uit de grond stampen? Welke waarden vind jij zelf belangrijk? Los van je product of dienst, waarop wil jij de focus leggen? Wanneer je zelf duidelijkheid hebt over de waarden en principes die je nastreeft en wanneer je je visie hebt uitgeklaard, dan kan je die als richtlijn gebruiken in je zoektocht naar de juiste mensen.

Wees er echter niet te strikt in: naarmate je bedrijf groeit, verandert misschien ook de visie of komen er waarden bij. Wees flexibel genoeg om je waardenspectrum aan te passen aan veranderende omstandigheden. 

Pin je niet vast op diploma's

Tijdens je zoektocht naar de juiste mensen, is het belangrijk dat je je niet vastpint op het vinden van de persoon met de beste kwalificaties en de hoogste diploma's. Tuurlijk, je omringen met de juiste skills is belangrijk, dus de persoon die je zoekt moet de juiste capaciteiten hebben. De juiste mindset is echter des te belangrijker. Jullie moeten vooral heel goed kunnen samenwerken. Je zit in de begindagen van je bedrijf en de identiteit van je onderneming is nog volop in ontwikkeling. Dit is het moment waarop je je bedrijfscultuur begint te ontwikkelen en dus heb je mensen nodig met persoonlijkheid. En liefst een die matcht met de jouwe.

Dat laatste vind je niet in een cv of in een LinkedIn-profiel, maar dat ontdek je door met potentiële partners te praten. Breid je netwerk uit, nodig mensen uit voor een informele kop koffie. Je merkt snel of jullie op dezelfde lijn zitten of niet.

Succes.