Welke strategie hanteer jij voor je business idee?
Wie denkt aan ondernemen, mag niet enkel afgerekend worden op een handvol mainstream termen zoals innovativiteit en schaalbaarheid. Ondernemers en intrapreneurs moeten net de juiste bepalende factoren in handen krijgen waarmee zij het geschikte bouwmodel kunnen opzetten voor hun onderneming om zo tot een duurzaam business plan te komen. Want iedereen is anders en elke onderneming heeft een eigen model om waarde te creëren. We ontwikkelden bij THINK with people een framework om ondernemers en intrapreneurs te helpen bij het bepalen van hun optimaal bouwmodel en het maken van een business plan.
Het framework is gebaseerd op 5 criteria - type product/dienst, type markt, marktmaturiteit, ambitie en expertise - waaruit vijf mogelijke bouwmodellen worden gedefinieerd. Via die vijf criteria ontdekt de ondernemer of intrapreneur welk van de modellen het beste toegepast wordt om succesvol te zijn en verkrijgt hij of zij je de nodige inzichten om een business plan te bouwen. Zo wordt er gewerkt volgens een model dat rekening houdt met wie de ondernemer of intrapreneur, de teamleden en/of medeoprichters zijn.
Nieuwsgierig hoe een bouwmodel eruit ziet? Bepaal de strategie voor een business idee waar jij mee bezig bent hier!
De test is ontwikkeld op basis van meer dan 5000 gesprekken met ondernemers en werd wetenschappelijk onderbouwd door het Expertisecentrum Business Management van VIVES Hogeschool, onderdeel van de Associatie KU Leuven.