Wat doet een Innovation Manager?
Het belang van de innovation manager is de voorbije jaren exponentieel toegenomen. Hoewel veel mensen die titel voeren is hun opdracht zeer verschillend van bedrijf tot bedrijf. Ze werken ook allemaal op een andere manier. We willen graag in kaart brengen wie ze zijn, wat hun drijft, hoe ze innovatie aanpakken en wat ze concreet doen.
Succesvol Innoveren
Om als bedrijf succesvol te blijven in een snel evoluerende wereld, is innoveren noodzakelijk. Innovatie gebeurt niet vanzelf. Het draait om een cultuur creëren, waar innovatieve ideeën kunnen bedacht en geïdentificeerd worden.
De CEO initieert deze cultuur binnen het bedrijf.
Het is aan de HR manager, de R&D manager of de innovatiemanager om daar een aanpak voor uit te werken. Deze aanpak kan top down of bottom up uitgerold worden.
Huren we een extern bedrijf of team in of gaan we aan de slag met de eigen mensen?
Een aantal facts:
Volgens de WELFIE tool, een scan om het werkvermogen van werknemers in kaart te brengen, uitgewerkt door idewe, Acerta en Etion, stellen we vast dat 40% van de werknemers hun talent wordt onderbenut en dat 60% van de werkgevers het potentieel van hun team niet aanwendt.
In 2012 heeft Prof. Bedrijfspsychologie Tomas Chamorro - Premuzic van University College London vastgesteld dat 70% van de ondernemende ideeën in dienstverband tot stand komen, maar er niet worden gerealiseerd. Hoe houden we dit ondernemerschap aan boord?
Intrapreneurship wordt gestimuleerd door een disruptieve omgeving. Prof. Kris Vander Velpen van de Flanders Business School heeft aangetoond dat intern innoveren een vorm van trainen is in een disruptieve omgeving. Zo groeien binnen het bedrijf organische leerprocessen om om te gaan met verandering. Intrapreneurship helpt om verandering te zien als opportuniteit en niet als bedreiging.
Alle parameters om te innoveren, dus te groeien, zijn aan boord in de bedrijven. De vraag stelt zich eerder als volgt:
Hoe zorg ik als werkgever dat zoveel mogelijk potentieel benut wordt?
Zorgen de huidige processen binnen het bedrijf voor collaboratief en sturend werken? Hoe hou ik al dat ondernemend talent, die intrapreneurs aan boord? Hoe krijgen al die innovatieve concepten die het daglicht zien, vorm, weerklank en impact? Hoe evalueer ik of deze concepten kunnen bijdragen tot de groei van het bedrijf?
De rol van THINK with people
THINK with people vond een antwoord op al deze vragen en begeleidt innovatie door ondernemerschap.
We bieden het management een initiatie, een online en offline stappenplan en dashboard aan voor hun innovatieprogramma.
De intrapreneurial teams doorlopen gedurende 3 à 4 maanden dit stappenplan en krijgen extra begeleiding van de coaches van THINK with people voor het bepalen van hun businessmodel, hun storytelling en pitch.
Elke team presenteert hun onderbouwde case pitchen aan het management.
Zo kan het management een gemotiveerde keuze maken van welke cases verder uitgerold worden binnen het bedrijf.
De afgelopen 6 jaar hadden we meer dan 5000 gesprekken met innovatieve ondernemers, en hielpen we hen telkens vooruit met hun bedrijf. Deze expertise en het netwerk daaruit ontstaan nemen we mee bij het begeleiden van de intrapreneurial teams.
Onder andere Roularta, Proximus, Baloise en Jobfixers rekenden al op ons voor het begeleiden van hun intrapreneurial teams.
Bij het verkennen van de markt, stellen we vast, dat meer en meer bedrijfsleiders het belang van innovatie inzien en er ook werk willen van maken. Dat innovatie geen fancy slide deck is op de management meeting aangeleverd door een extern bedrijf. Dat innovatie een engagement is van het hele bedrijf, waarbij de interne kennis van de bedrijfscultuur en structuur, de markt en de klant, het product of de service een geweldig voordeel is om innovatie te doen slagen. En daarom CEO’s en hun innovatie managers besluiten om te gaan voor bottom up innovatie.
Onderzoek naar de ROL VAN DE Innovation Manager door
EMS Postgraduaat Digitaal Business Management
Wat niet duidelijk is, is wat de specifieke opdracht is die de innovatiemanager binnen het bedrijf krijgt. Hoewel veel mensen die titel voeren is hun opdracht zeer verschillend van bedrijf tot bedrijf. Ze werken ook allemaal op een andere manier. Ze zijn telkens een spilfiguur voor innovatie in een bedrijf. Daarom willen we doorgronden wie ze zijn, wat hun drijft, hoe ze innovatie aanpakken en wat ze concreet doen.
Samen met de studenten van het postgraduaat digitaal business management willen we hun customer journey in kaart brengen:
Welke nood heeft hij of zij?
Hoe en waar gaan ze op zoek naar een oplossing? Bij wie gaan ze te rade?
Welk soort oplossing zoeken ze? En wat zijn de doorslaggevende elementen om een innovatieprogramma op te zetten.
Welke kanalen (websites, events, publicaties, …) gebruiken/consulteren ze doorheen hun customer journey?
Ben jij een innovatie manager en wil je deelnemen aan dit onderzoek? Meld je dan hieronder aan. We delen achteraf de resultaten van het onderzoek met alle deelnemende innovatie managers.