Kijk in de toekomst met de PESTEL-methode.
Veel ondernemingen zijn volop bezig met de, zowel negatieve als positieve impact van de Covid-crisis te beheren. Sinds het begin van 2021 zien wij ook meer en meer bedrijven die versneld hun pre-corona strategie diepgaand herevalueren. Zij zien in dat de bedrijfsvoering maar ook de markt en de verwachtingen van de consument voorgoed veranderd zijn door Covid en zoeken uit hoe zij zich in deze nieuwe context best herpositioneren of heruitvinden.
Ga intern aan de slag met beproefde methodes om de macro-omgeving in kaart te brengen.
Bedrijven die ons contacteren voor een eerste advies, raden wij aan om eerst intern aan de slag te gaan met enkele beproefde methodes om de macro omgeving, waarbinnen elk bedrijf werkt, in kaart te brengen en verschillende toekomstscenario’s te verkennen. Hiervoor kan men bijvoorbeeld een PESTEL-analyse gebruiken. Zonder analogie en zelfs met een radicale breuk met het verleden is het niet eenvoudig om zich een beeld te vormen van de toekomst. Deze tools en methodes zijn een mooie eerste opstap om de toekomstvisie en hiermee gepaard gaande strategie opnieuw bespreekbaar te maken binnen jouw onderneming. Zo creëer je op een participatieve manier een draagvlak voor nodige veranderingen bij je bestuurders en/of investeerders.
Zoek naar kritische stemmen binnen je organisatie
Bovendien kan je als bedrijfsleider deze oefening eenvoudig (laten) organiseren. Belangrijk is dat de oefening in groep wordt uitgevoerd. Stel diverse teams samen van medewerkers uit verschillende afdelingen waarvan je zelf overtuigd bent dat ze concrete voeling hebben met de trends binnen jouw sector. Zoek naar kritische stemmen binnen jouw organisatie die graag strategisch denken, die met plezier en passie hun inzichten delen met anderen en die leergierig zijn naar en openstaan voor de mening van collega’s.
Eenmaal jouw team is samengesteld, stel aan jouw team de volgende vragen:
• Political: welke maatschappelijke evoluties moeten wij integreren in de toekomstvisie van ons bedrijf?
• Economical: welke economische trends zullen ons bedrijf noodzaken om tijdig van koers te veranderen?
• Social: welke sociale (r)evoluties verwachten wij die een impact hebben op de toekomst van ons bedrijf?
• Technology: welke nieuwe technologieën zullen onze bedrijfsvoering fundamenteel wijzigen?
• Environmental: welke lange termijn aanpassingen zijn nodig in het kader van verduurzaming van onze activiteiten?
• Legal: welke wijzigingen in welke wetgeving zouden ons bedrijf schade kunnen berokkenen of net voorwaarts helpen?
Ga in gesprek, en sta versteld over hoe rijk de input is van je team.
Consolideer alle verzamelde informatie, organiseer een debriefing en breng je operationeel management samen om te bespreken hoe jouw bedrijf zich zou moeten aanpassen indien de observaties vanuit een PESTEL-analyse realiteit zouden worden. Je zal verbaasd zijn over de rijke conversaties die binnen jouw onderneming zullen plaatsvinden.
Wil je jouw PESTEL analyse of een ander toekomstgerichte scenarioplanningstool door ons laten screenen en verfijnen? Heb je liever dat we jou bijstaan met deze oefening bij jou in het bedrijf ? Wij staan voor je klaar, met enerzijds ondersteuning bij deze analyse en anderzijds de begeleiding van de transformatie oefening die hieruit volgt.
Alle info via els@thinkwithpeople.be of 0478 421181