Hoe ontwikkel je samenwerkingen met startups, een 6 stappenplan voor corporate venturing.
Samenwerken met startups of corporate venturing vraagt een gestructureerde aanpak. Met deze 6 succesfactoren heb je een concreet stappenplan in handen om je innovatie te boosten door win-win relaties te ontwikkelen met innovatieve ondernemers.
Dus je hebt als bedrijf één of meerdere startups of scale-ups geïdentificeerd waarmee je wil gaan samenwerken. Wat zijn de stappen om een succes te maken van die samenwerking? Dat zal meer zijn dan enkel een paar praktische afspraken en processen vast leggen. De persoonlijke objectieven van de ondernemers, het business model van zowel de startup als jouw bedrijf en de verschillen in bedrijfscultuur tussen een corporate en een startup zijn factoren die vaak een samenwerking laten fout lopen.
Daarom ontwikkelden we bij THINK with people dit 6 stappen plan:
1. Breng visies op één lijn
Welk probleem willen we oplossen? Welk eindresultaat verwachten beide partijen? Dat zijn cruciale vragen die je dient te stellen bij het begin van elke samenwerking. Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn, maar liggen die mijlenver uit elkaar, of zijn het varianten die finaal in dezelfde richting gaan.
Je kan peilen naar die visies aan de hand van de “Five Whys”. Dat is een iteratieve vragende techniek die wordt gebruikt om de oorzaak-gevolgrelaties te onderzoeken die ten grondslag liggen aan een bepaald vraagstuk. Het primaire doel van de techniek is in dit geval de kern van een visie bloot leggen door de vraag "Waarom?" te herhalen. Elk antwoord vormt de basis van de volgende vraag. De "vijf" in de naam is afgeleid van een anekdotische observatie van het aantal iteraties dat nodig is om tot de essentie te komen.
2. Aligneer de business modellen
Kleine innovatie ondernemingen kunnen grote ambities hebben, maar om daar naartoe te groeien doorlopen ze vaak één of meerdere business modellen. In die context kan een groot bedrijf dan weer een katalysator zijn om de startup de stap te laten maken naar een complexer en groter business niveau. De corporate kan dan tegelijk de eigen omzet of impact vergroten. In de eenvoudigste vorm maakt de startup gebruik van een uitgebreid distributie- of sales netwerk van je bedrijf. Maar er zijn ook meer geavanceerde vormen mogelijk om business modellen aan elkaar te koppelen.
Hoe leg je nu twee business modellen naast elkaar? Daarvoor gebruik je bijvoorbeeld de business model test die we bij THINK with people ontwikkelden (klik hier om de business model test te nemen). Bij de start- of scale-up zal er hoogstwaarschijnlijk één model duidelijk naar voor komen, voor een groot bedrijf hebben verschillende divisies vaak andere business modellen. Op basis van de resultaten van de test kunnen we de ideale match maken.
3. Stem bedrijfsculturen op elkaar af
Vervolgens is het belangrijk om openheid te creëren over de bedrijfscultuur langs beide kanten. Verschillende bedrijfsculturen hoeven geen probleem te zijn in een samenwerking, maar het is wel cruciaal dat alle partijen begrijpen wat die verschillen zijn. Op die manier ontstaat er begrip en kan er open gesproken worden.
Een bedrijfscultuur is een complex samenspel van factoren en de meest bedrijven hebben die niet in kaart gebracht. En ook hier geldt dat verschillende divisies in een groot bedrijf een andere cultuur kunnen hebben. De bedrijfscultuur test helpt je om op een toegankelijke manier een beeld te krijgen van de bedrijfscultuur (klik hier om de bedrijfscultuur test te doen). Het beste is als verschillende mensen die onafhankelijk van elkaar invullen, en dan kom je gezamenlijk tot een consensus over de cultuur van jouw organisatie. Meestal kom je tot twee hoofdlijnen en derde minder belangrijke factor (er zijn 8 dimensies in totaal). Leg jouw bedrijfscultuur vervolgens naast die van je partner en bespreek wat dit betekent in de praktijk.
4. Verbind de processen
Met alle neuzen in dezelfde richting is het nu tijd om werk te maken van processen. Je wil een manier van werken ontwikkelen die bij beide partijen past en in lijn is met de governance en wettelijke vereisten. Bij een jong bedrijf zullen die waarschijnlijk ‘lean and mean’ zijn, maar jouw grotere organisatie werkt mogelijks een pak gestructureerder. Niet elk proces moet aangepast worden natuurlijk, maar de core business processen moeten wel een connectie vinden.
Ben je trouwens van plan om meer samen te werken met externe partijen, dan kan je overwegen om een aantal processen in te richten zoals API’s in een software systeem. Je definieert de vereiste input en output voor beide partijen en zorgt dat die er altijd zijn. Verder kan elke organisatie dan haar ding doen.
5. Creëer samen waarde
Samen waarde creëren, daar is het ons tenslotte om te doen. Dat komt niet vanzelf en vraagt een volgehouden inspanning. Je gaat voortdurend op zoek naar verbetering, stuurt de teams aan beide kanten aan, monitored zowel resultaten als gedrag en neemt actie waar nodig. Ook hier zal een relevante governance structuur van belang zijn, een die aansluit bij alle vorige punten natuurlijk.
6. Evalueer succes
Niets is voor altijd, elke samenwerking moet geëvalueerd worden. Daarom is het belangrijk om vooral succescriteria, OKR’s of KPI's vast te leggen. Maar ook triggers die aangeven dat de tijd gekomen is om de samenwerking te beëindigen of een andere vorm te geven. En om zo’n mogelijke transitie voor iedereen zo vlot mogelijk te laten verlopen is het zinvol om daarrond een proces af te spreken. Governance structuren komen ook hier weer om de hoek kijken.
Lijkt dit stappenplan groot en zwaar voor jou? Bedenk dan dat je zelf bepaald hoe complex je de verschillende onderdelen maakt. Met de toegankelijke tools die we bij THINK with people ontwikkeld hebben kom je snel tot relevante inzichten die gesprekken tussen stakeholders vereenvoudigen en verduidelijken. En daarmee kom je al een eind weg. Tegelijk mag je niet vergeten dat samenwerken met startups, scale-ups of andere externe innovators geen ‘free ride’ is. Om er een succes van te maken is hard werk van beide kanten cruciaal.