Ecosysteem denken in de media industrie
Hoe de innovation kit zorgde voor een triple win.
Roularta heeft ambitieuze plannen met de “Mijn Magazines” app en kan deze alleen maar realiseren als ze de jonge lezers tussen de 18 en 25 jaar mee aan boord krijgen. Gen Z, zoals deze groep consumenten wordt genoemd, worden de abonnees van de toekomst. Hoog tijd om innovatief en ondernemend na te denken over deze uitdaging, waarbij magazines en hun inhoud hybride worden aangeboden.
Met deze probleemstelling kwam het Innovatielab van Roularta uit bij het aanbod van THINK with people. Onze Innovation Kit bleek de juiste aanpak voor deze uitdaging. De kit omvat een doe-het-zelf plan in 6 levels waarmee intrapreneurs alle tools krijgen om een idee om te zetten in een pitch klaar concept.
Samen met de klant besliste THINK with people dat er nog een stap verder kon gegaan worden in deze oefening:
“Wat als we aan een team ondernemende studenten uit de Gen Z de vraag stellen op welke manier ze overtuigd worden om een abonnement te nemen op Mijn Magazines? Welk concept spreekt hen het meeste aan? “
Zo ontstond de samenwerking met de studenten Netwerkeconomie van HOWEST. Een netwerkeconoom is vooral een ondernemer gericht op de recente ontwikkelingen in de maatschappij. Dat maakt hem uitermate geschikt om op zelfstandige basis een bedrijf op te starten, maar ook om als initiatiefnemer binnen een bedrijf het veranderingsproces te begeleiden. Deze studenten waren dus geknipt voor deze opdracht.
Het resultaat was een leerrijk traject voor alle betrokken partijen waarbij de studenten netwerkeconomie praktijkervaring opdeden en Roularta een reeks waardevolle cases gepresenteerd werd als antwoord op hun Mijn Magazines vraagstuk. THINK with people ondersteunde haar klant Roularta en de studenten bij de innovatie denkoefening.
Bedankt aan de enthousiaste doorverwijzing van Ann Deraedt, aan de docenten Geert Hofman en Jonas Van Lancker, aan de waardevolle support van Stijn Brysbaert, Nick Dutry en Erwin Danis en de fijne ontvangst en het leerrijk bezoek aan de drukkerij van Roularta in Roeselare.
Wil je inzicht hoe we stap voor stap deze case hebben opgebouwd, stuur een mailtje naar els@thinkwitheople. Ze neemt je met plezier in detail mee door dit hele traject.