Innovatie en duurzame transformatie in de praktijk

 
DeBertjes2019-4.jpg

Innoveren en transformeren betekent voor je organisatie altijd een sprong in het duister. De toekomst is onbekend, de voorkeuren van je klant veranderen steeds sneller en de omgeving is volatiel omwille van technologische evoluties. Dat maakt het des te belangrijker om innovatie en transformatie processen zo te organiseren dat ze maximale kans op succes hebben. 

We werkten met THINK with people de voorbije jaren met honderden startup ondernemers samen en hebben daaruit geleerd dat alles begint en eindigt bij de ondernemer en het team. Natuurlijk zijn het product, de markt, financiering en commercialisering ook belangrijk, maar het zijn de mensen die keuzes maken. En het is ook niet aan ons om het productbeleid van onze klanten te sturen. Tenslotte sta jij als klant het dichtst bij de markt. 

 
Wij zijn er ten stelligste van overtuigd dat het aantal geslaagde innovaties in bedrijven drastisch verhoogd kan worden als de mensen die er aan werken op de juiste manier omkadert en begeleid worden.
 

70% van de ondernemende ideeën komen in dienstverband tot stand.

Innovatie en transformatie is maar zinvol, en dus succesvol, als er een toegevoegde waarde is voor de klant. Het zijn dan ook de medewerkers die in dagelijks contact staan met die klant die het best geplaatst zijn om met zinvolle ideeën voor innovatie en transformatie voor de dag te komen. Maar hoe organiseer je je nu om die ideeën op een slimme manier op te pikken?

Ideeën moeten groeien en evolueren.

Suggesties voor vernieuwing of innovatieve concepten moeten geëvalueerd worden op haalbaarheid en financiële waarde. Daarbij komt het erop aan om het kaf van het koren te scheiden zonder dat er opportuniteiten verloren gaan. Een idee is zelden de eerste keer juist, maar draagt misschien wel de kiem in zich voor iets wat wél het verschil kan maken. Daarom moeten ideeën groeien en evolueren naarmate er aan gewerkt wordt. Het is dus belangrijk om medewerkers de kans te geven om een idee uit te werken en aan de markt te testen. Van een een aantal zal ook blijken dat er effectief geen zakelijk model aan te koppelen valt of dat de klant er geen appetijt naar heeft. Maar op die manier is het de bedenker zelf die tot die conclusie komt, en kan die in vrede afscheid nemen van zijn of haar bedenksel.

Met THINK with people zorgen we samen met onze klanten voor de omkadering van medewerkers zodat hun ideeën ernstige genomen worden en de kans krijgen om te groeien. Zo ontwikkelden we onze eigen versie van de Adobe Kickbox, een open-source tool (letterlijk een doos) die we aanpasten aan de noden van Europese bedrijven. We bieden ook diensten aan om dit concept te finetunen voor jouw bedrijf en kunnen ook de nodige omkadering bieden in de vorm van workshops en coaching om jouw teamverantwoordelijken te ondersteunen of ontzorgen. 

Lees hier meer over ons aanbod rond idee generatie en opportuniteiten ontwikkeling

Je wil als manager niet vertrouwen op anekdotisch kennis.

Ben jij als manager klaar om een versbakken intrapreneur te begeleiden? We merken dat gebrek aan ervaring met intrapreneurs, gebrek aan tijd en middelen en de waan van de dag die het overneemt ervoor zorgen dat concepten blijven liggen. Er mag dan al veel kennis rond intrapreneurship, corporate venturing en ondernemerschap beschikbaar zijn, ze geraakt niet op een bij zij die de intrapreneurs moeten begeleiden. 

Daarom moeten managers te veel afgegaan op anekdotisch kennis, de vergelijking met de hipste startups (zoals Uber of AirBnB) is snel gemaakt, maar de meerderheid van de innovaties leiden niet tot wereldschokkende nieuwe concepten. Het is belangrijk om breder te kijken en op basis van de markt, het type product maar ook op basis van de ambities en talenten in het bedrijf en bij de intrapreneur een bouwmodel te kiezen dat de kans op slagen maximaliseert.

Met ons framework ’The Rock’ bieden wij organisaties een methode om elke intrapreneur en elk relevant idee op een de correcte manier te begeleiden. We zoeken uit welk bouwmodel het best past bij het product, de market en de talenten en motivatie van de intrapreneur in kwestie. Check hier alvast onze test die een eerste beeld geeft van welk bouwmodel best voor jouw concept of onderneming past.

Leer hier meer over de trajecten en workshops voor intrapreneurs

Er moet een balans gezocht worden tussen risico en duurzaamheid.

Om innovatie en transformatie alle kansen te geven is ook de cultuur in je bedrijf van cruciaal belang. Mensen en ideeën kansen geven, dingen proberen waarvan je weet dat ze fout kunnen (en zullen) gaan, nieuwe markten opzoeken en buiten de comfort zone van je bedrijf gaan strookt meestal niet met wat klassieke managementboeken ons leren. Anderzijds wordt risico nemen ‘zoals een ondernemer’ verheerlijkt als dé manier om even vernieuwend te zijn als een startup, maar daarmee breng je de P&L van het bedrijf in gevaar en bij uitbreiding de toekomst van de organisatie. 

Ook op directie niveau zal dus ondernemend gedacht moeten worden en de balans gezocht worden tussen risico en duurzaamheid. Ondernemend denken is wat ons drijft gans ons team deelt die kennis graag met beslissingsnemers op het hoogste niveau. Wij bieden daarom een aantal ondernemende keynote aan. Voor bedrijven die nog concreter willen gaan brengen we specialisten en startup ondernemers uit jouw sector mee naar een inspiratie sessie.

Bekijk hier onze ondernemende keynotes en inspiratie sessies

Is jouw bedrijf een warm nest voor toekomstgerichte ideeën? Is het management team klaar om intrapreneurs te begeleiden? Heb je de nodige tools en processen om ideeën te te laten groeien? We helpen je graag verder.