Hoe ga je om met intrapreneurs?
Manager of ondernemer … dat zijn twee totaal verschillende vakgebieden. En toch hebben we een stukje van beide nodig om verandering - transformatie - en innovatie in een bedrijf op gang te brengen.
Managers zullen ondernemers in het bedrijf - intrapreneurs - moeten helpen en begeleiden en hun activiteiten ook kaderen in de overkoepelende innovatie strategie. De manager zorgt voor het kader en innovatie processen, de intrapreneur realiseert nieuwe ideeën en innovatie.
“En intrapreneur begeleiden, dat is een uitdaging” : hoor ik je denken.
Dat is het ook, maar wij bij THINK with people houden van een uitdaging.
De vrijheid die innovatie vraagt, botst vaak met de realiteit van elke dag van de manager. Managers zijn ook zelden opgeleid om innovatie en ondernemerschap in goede banen te leiden. Daarom ontwikkelden we bij THINK with people een aanbod voor elke rol in de organisatie, waarbij de manager zich ondersteund en de intrapreneur zich begeleid weet.
Deze kort video geeft een idee van onze aanpak voor innovatie door ondernemerschap:
Herken je dit?
Een gemotiveerder medewerker komt uit een brainstorm, heeft een innovatie opleiding doorlopen of kreeg een brilliant idee tijdens een babbel bij het koffie apparaat. Een nieuwe product, een aanbod dat beter aansluit bij de noden van de klant, of een innovatieve manier om bestaande processen aan te pakken.
De leidinggevende kijkt daar misschien anders naar, heeft in de eerste plaats doelstellingen, en een plan om die voor het bedrijf te realiseren. Als er al een budget voorzien is voor nieuwe initiatieven, dan is de vraag hoe je zo’n intrapreneur best kan ondersteunen.
Aan de hand van aangepaste trajecten en coaching op maat ondersteunen we het management en begeleiden we de intrapreneur. Op die manier krijgen alle ideeën een kans, en worden waardevolle concepten gevoed en verfijnd. Tot iedereen het er over eens is dat er verder geïnvesteerd moet worden, of dat we het er maar beter bij laten.
Hoe verloopt een innovatie traject met intrapreneurs?
Eerst bekijken we met de intrapreneur welk bouwmodel het beste past bij de markt die we voor ogen hebben, het product of dienst die we willen aanbieden en de ambities van de mensen die dit project gaan waar maken.
We vertrekken daarvoor vanuit onze eigen business model framework.Focus is essentieel voor het succes van een project. Daarom gaan we in een tweede stap dieper in op de waarom, de hoe en de wat van het initiatief. Dit is het perfecte moment om samen met het management de objectieven te aligneren met die van het bedrijf.
In een derde stap nemen we de go-to-market onder de loep. We lijnen duidelijk af wie de klant is en in diezelfde sessie analyseren we de customer journey, de manier waarop de klant bij jou terecht komt.
Het wordt nu stilaan duidelijk waar we naartoe gaan, en wat dat aan werk gaat kosten. Zowel om het bouwen, als om het in de mark te zetten.
Tijd om dat te vertalen in een financieel plan.Vanaf nu wordt er meer en meer gecommuniceerd over het initiatief. Het is belangrijk om dat verhaal scherp te krijgen, zowel voor de interne als externe stakeholders. Alle communicatie die opgebouwd wordt moet een consistent verhaal vormen. Dat verhaal geven we vorm in deze sessie rond storytelling.
Om de intrapreneur helemaal klaar te stomen voor de grote finale, ronden we deze serie workshops af met een persoonlijke sessie rond pitchen. Het einddoel is snel en duidelijk de opportuniteit en toegevoegde waarde van deze innovatie te presenteren voor een raad van bestuur, investeerders, klanten of op een netwerk evenement.
De sterkte van de pitch zal voor een groot deel de kans bepalen, dat dit team en concept de steun krijgt die het nodig heeft om te slagen.
Na deze zes stappen zijn alle protagonisten van dit verhaal klaar om te beslissen over de best mogelijke volgende stap.
Is jouw bedrijf klaar voor een innovatie en transformatie traject dat bouwt op de kracht van je organisatie? Contacteer ons dan via deze pagina of bel ons gewoon.