Hoe 'terug naar kantoor' aan te pakken.

Sinds de beslissing van de overheid, ergens eind oktober 2020 werken we, en dat zijn ongeveer 1,2 miljoen mensen, van thuis uit. Ondertussen zijn we een jaar verder en brengen we alles in gereedheid om terug naar kantoor te gaan. 

We zijn natuurlijk niet naïef. We moeten absoluut een derde golf van nieuwe besmettingen vermijden. Daardoor zal thuiswerk deel uitmaken van onze werkorganisatie nu en in de toekomst.

We merken wel dat we onze collega’s en de werkvloer missen. De verbondenheid, de informele en spontane gesprekken aan de koffiemachine of de plotse creatieve ingeving door een gesprekje op de gang. Bijkomend vragen we ons af hoe de medewerkers zich toch weer thuis gaan voelen en meegaan in de veranderingen en regels voor ‘het nieuwe normaal’? 

Volgens ons bestaat daar geen éénduidig standaard antwoord op. Alles hangt samen met je bedrijfscultuur en de bedrijfscultuur is voor elk bedrijf anders. We kunnen de bedrijfscultuur wel definiëren aan de hand van onderstaande matrix, zoals die gecreëerd werd door Spencer Stuart.

Company Culture Spencer Stuart.png

Op de Y-as staat op welke manier de mensen omgaan met verandering. Zijn ze eerder flexibel of houden ze niet van verandering en verlangen ze vooral naar stabiliteit?

Op de X-as staat hoe mensen op elkaar inwerken. Bij een hoge independence of onafhankelijkheid waarderen mensen autonomie en individuele acties, ze zijn competitief ingesteld. Bij interdependence of afhankelijkheid waarderen mensen integratie en gezamenlijke groepsinspanningen. De focus ligt meer op het succes van de groep dan van het individu.

Ter illustratie bij elk kwadrant:

De kernwaarden van je bedrijfscultuur zijn learning en enjoyment ( links boven). Jouw bedrijfscultuur staat voor hoge flexibiliteit en hoge onafhankelijkheid. De aanpak voor de reboarding zal duidelijk in overleg én met veel creatieve input van je team gebeuren. Als bedrijfsleider faciliteer je georganiseerd leren en creëer je betrokkenheid. 

Jouw bedrijfscultuur zit in het segment van hoge onafhankelijkheid en stabiliteit ( links onder), dan zijn de basiswaarden te zoeken in de richting van results en authority. Als leider neem jij de beslissingen snel en doordacht en geef je duidelijk wat je verwacht van jouw team. Een kleine competitie bij de reboarding is hier zeker op zijn plaats en zal motiverend werken

Of draait het bij jou helemaal om afhankelijkheid en stabiliteit (rechts onder). Jouw team wordt blij en gemotiveerd van een duidelijke context, waar veiligheid en orde topprioriteiten zijn. Logisch dat met dit team bezorgdheden worden gedeeld over hoe het nu juist verder moet, met duidelijke afspraken waar iedereen achter staat. Terug naar de werkvloer komen zal er ook stap voor stap en volgens heel concrete regels worden ingevoerd, met afweging van alle pro’s en con’s. Online en offline groepsgesprekken en surveys vooraf zijn hier noodzakelijk. Safety en order zijn hier de drijfveren. 

Als jullie gedurende de hele tijd van het thuiswerken, met alle online en offline mogelijkheden die er waren, hebben ingezet op teamwerk, betrokkenheid, communicatie, vertrouwen en een gevoel van verbondenheid dan zal dat voor het terug naar kantoor komen, ook zo zijn. De werkvloer zal een plek worden om elkaar weer echt te treffen met tijd voor informele gesprekken en ruimte voor het delen van verhalen, vragen, twijfels, successen. En deze waarden worden met je bedrijf en je team ook uitgedragen buiten het bedrijf vanuit een sociale verantwoordelijkheid. Als leidinggevende binnen een bedrijfscultuur waar caring en purpose hoog in het vaandel wordt gedragen is een flexibiliteit en afhankelijkheid een must ( rechts bovenaan). Iedereen neemt in deze context zijn engagement op om aan het terug naar kantoor komen, een echte meerwaarde te geven naar verbondenheid toe. 


Hoe pak je dus terug naar kantoor aan? 

  1. Bepaal met je team je bedrijfscultuur aan de hand van de test en omschrijf ze. 

  2. Geef vorm aan een aantal formats. Naargelang je bedrijfscultuur ben jij daar de trekker in of de facilitator.

  3. Test deze formats uit, bevraag en stuur bij.

Deze inzichten kwamen tot stand door een fijne samenwerking met 2 studenten innovatiemanagement van de Erasmushogeschool Brussel, Jasper De Backer en Rune Stuer. Hun eindverhandeling maakten ze in volle Corona tijd. We hebben elkaar voor het eerst IRL gezien bij de verdediging van hun scriptie. De bedrijfscultuurtest werd ontwikkeld door Spencer Stuart en leerden we kennen via een artikel in de Harvard Business Review. We maakten gebruik van de community van THINK with people om dit te toetsen aan de realiteit binnen de bedrijven en delen graag onze inzichten. Zelf merkten we bij THINK with people dat voor bedrijven die inzetten op learning en enjoyment, voor, tijdens en na Corona, onze innovation kit een geweldige tool is.

Misschien is het ook iets voor jouw bedrijf en de aanpak ‘terug naar kantoor’? Vraag vrijblijvend informatie via els@thinkwithpeople.be