YES-Weekend Winter Editie: Startups moeten (leren) communiceren

YES-Weekend Winter Editie: Startups moeten (leren) communiceren

IMG-0654.jpg

Na 3 geslaagde edities voor ondernemers in ideation en pré-ideation fase organiseerde THINK With People van 19 tot 21 januari 2018 voor het eerst een YES-weekend voor startups. Niet alleen de ondernemers met prille ideeën hebben wel eens nood aan een weekend vol inspiratie, ook startups mogen er gerust even tussenuit. Een terugblik in drie afleveringen.

‘Niet alleen de noten van een compositie zijn belangrijk’, zei een groot muzikant ooit. ‘Wat er tùssen die noten gebeurt, dat telt ook. Dat is ook muziek.’ Die filosofie kan je ook tijdens het winterse YES-weekend ontdekken. Niet alleen de workshops zijn belangrijk en boeiend, en al wat je wil. Ook alles daartussen draagt bij tot een memorabel geheel.

Bar meets bartender

Zo kom je op vrijdagavond in het Ardeense buitenhuis van THINK With People een mede-ondernemer achter de tapkraan tegen. ‘Bar meets bartender’ heet dat dan. De ondernemer met de meest treffende horecalook, wordt dan prompt achter de bar gestationeerd. Terwijl hij een La Chouffe volgens de regels van de kunst probeert te serveren, komt een gesprek met een dorstige collega-ondernemer algauw op gang. Wie weet wat dan ontstaat.

Startups hebben andere noden dan ondernemers in de (pré)-ideation fase

Tijdens de voorbije YES-weekends kregen een 20-tal mensen met een ondernemend idee een flinke dosis groeihormoon. Deze keer is het aan de echte startups. Bedrijven die hun potentieel alvast bewezen en willen groeien in omzet, afzetmarkt, team, noem maar op.

‘Hun noden zijn anders’, vertelt initiatiefnemer Sara Rachdi van THINK With People. ‘Start-ups moeten geïnspireerd worden, focus vinden en richting krijgen. Dat kan door te praten met mensen uit verschillende domeinen, best van al in een informele setting zoals hier. Startups in deze fase hebben meer nood aan hands-on-workshops waarin ze antwoorden krijgen op specifieke vragen en problemen.’

Communicatie is het sleutelwoord

En dus ging THINK With People op zoek naar problemen waarmee startups kampen. Daaraan koppelden ze mentoren die zulke problemen kunnen oplossen. Communicatie is daarin een sleutelwoord.

‘Een prille ondernemer in ideationfase wordt meestal als schattig aanzien – je hebt een idee, je zoekt je weg. Wanneer deze ondernemer vervelt tot een startup, wordt het serieus. Je wil geld ophalen en mensen overtuigen om in jouw bedrijf te investeren. Dan is jouw manier van communiceren ongelooflijk belangrijk. Banken, fondsen, investeerders, business angels – ze willen weten of ze hun geld goed gaan besteden. Dat kan alleen als je jouw verhaal weet over te brengen.’

Wie was er allemaal op het YES-weekend? En wat was dat met die kip en die walvis? Lees binnenkort deel 2 van ons verslag.

Tekst: Piet De Loof