Innovate Or Die
Complexe problemen zijn soms in eenvoudige woorden samen te vatten. Zonder innovatie is er voor veel organisaties gewoon geen toekomst.
Meer over innovatie
‘De Toekomstformule’ van Jo Caudron is een boeiende kruising tussen een catalogus van alle wereldtrends, de persoonlijke inzichten van de auteur en een format dat houvast biedt om voor je eigen bedrijf een blik in de toekomst te werpen. Een toekomst die je zelf zal moeten uittekenen, maar wat vast staat is dat innovatie daar een belangrijk deel zal van zijn.
Sinds juni 2020 maak ik deel uit van de Think Tank van Designregio Kortrijk. Ikzelf, Els De Deken, ben gevraagd omwille van mijn expertise in innovatief ondernemerschap. Vier keer per jaar komen we met de experten samen om te inspireren, een kritische blik te geven op de werking van Designregio Kortrijk, om advies te geven en mogelijke nieuwe samenwerkingen te initiëren.
Als resultaat van één van de Think Tank denkoefeningen startte Designregio Kortrijk dit jaar met het initiatief Wondering Stories, om hun expertise in het matchen van ondernemers aan creatieve profielen in de kijker te zetten.
Verandering in een organisatie brengt een zeker risico met zich mee, vooral wanneer er aanzienlijke investeringen in IT mee gemoeid zijn. Gelukkig hebben agile werken en design thinking de dreiging beperkt dat nieuwe systemen niet doen wat ze moeten doen. Toch zie ik nog steeds dat investeringen in IT-transformatie fout gaan. Kansen om de werking van het bedrijf te verbeteren worden vaak gemist en erger nog, de nieuwe tools worden niet gebruikt op de werkvloer. Uitgebreide change management programma's worden dan te hulp geroepen, maar vaak is dat ‘too little too late’.
De betere manier is om vanaf het begin van het project ambitieus en grondig te zijn, en vanaf de eerste dag een consistent proces te volgen.
Roularta heeft ambitieuze plannen met de “Mijn Magazines” app en kan deze alleen maar realiseren als ze de jonge lezers tussen de 18 en 25 jaar mee aan boord krijgen. Gen Z, zoals deze groep consumenten wordt genoemd, worden de abonnees van de toekomst. Hoog tijd om innovatief en ondernemend na te denken over deze uitdaging, waarbij magazines en hun inhoud hybride worden aangeboden.
Founder van Studio AMA
Studio AMA is een broedplek voor een alternatief model binnen de mode industrie.
Externe input is hierbij noodzakelijk en gebeurt vaak onverwacht. Maar in onze druk gevulde agenda’s moet je toegang tot de externe input bij gelegenheid initiëren.
De afgelopen jaren heeft Baloise Group verschillende initiatieven ontwikkeld in de sector van woning- en vastgoedbeheer met de ambitie om verzekeringen te combineren met complementaire oplossingen die een antwoord bieden op de noden van klanten in deze context. Op die manier wil Baloise Group onmisbaar worden in het dagelijkse leven van haar klanten.
Eén van deze initiatieven was het opzetten van de Kickbox-campagne “Home”, met een oproep naar alle werknemers om bij te dragen tot de verwezenlijking van de ambitie van de Baloise Group in deze context.
Proximus profileert zich als voorloper in nieuwste telecommunicatie mogelijkheden die het in opbouw zijnde 5G netwerk biedt. De focus ligt hierbij niet in de eerste plaats op snellere/betere data connectie voor GSM toestellen maar op over nieuwe, innovatieve oplossingen en business modellen die mogelijk worden dankzij 5G.
Digital Expert in the Circular Economy
Ines houdt van ‘schoon’ en schoonheid zit in heel veel dingen. There are no passengers on planet earth, we are all crew is haar bedrijfsmotto.